Stephan Szöllös

1000002689_edited_edited_edited_edited.jpg

Stephan Szöllös
Leg. Kiropraktor

1999 tog Stephan examen som kiropraktor på Los Angeles College of Chiropractic efter 5 års universitetsstudier.

Stephan är legitimerad av Socialstyrelsen vilket betyder att han arbetar enligt Hälso- och sjukvårdslagstiftningen i Sverige och innehar självklart patient- och ansvarsförsäkring.

Stephan använder sig främst av kot-/ledjusteringar, dry-needling (akupunkturnålar för muskelknutar) samt triggerpunktsterapi som behandlingsverktyg. Dessa metoder har visat sig vara både säkra och effektiva för att förbättra kroppens funktion och även för att kunna ge smärtlindring på ett naturligt sätt. Utöver det är Stephan bra på att visa enkla, bra övningar samt att upplysa om livsstilsråd för att motverka orsaken till varför ett besvär uppstod i första hand. Detta för att inte bara ta hand om ett akut problem men också så att du skall kunna hjälpa dig själv till ett hållbart, långsiktigt resultat.

Under sina snart 25 år som kiropraktor har han kontinuerligt vidareutbildat sig, främst inom kiropraktisk behandlingsteknik samt ryggradens och nervsystemets funktion och hur dessa är nära kopplade till hälsa och välbefinnande. Lärandet tar aldrig slut och kan han tillgodogöra sig ny kunskap som är till hjälp för sina patienter, då är han fortsatt nöjd!

Ett övergripande synsätt Stephan har i mötet med människor är att hjälpa kroppens medfödda förmåga att läka och återfå/bibehålla funktion och hälsa. Smärta eller andra symtom kan vara hjärnans sätt att meddela oss att något inte står rätt till. Ta reda på orsaken till ditt problem och du kan ofta bli både smärtfri och i bättre form än du var innan!

På fritiden älskar Stephan att vara ute i naturen. Han har en speciell förkärlek till fjäll, stora som små. Så ni kan hitta honom klättrandes på en bergsvägg, på topptursskidor eller i skogen på en löptur/vandring. Han tycker också väldigt mycket om att laga mat och att läsa böcker.

Utbildning

Examen 1999

Femårig magisterexamen från Los Angeles College of  Chiropractic med yrkestiteln "Doctor of Chiropractic".

Under utbildningen vidareutbildade sig Stephan inom bland  annat triggerpunktsterapi, applicerad kinesiologi, Gonstead  justeringsteknik, palpering/justeringsteknik av Motion  Palpation Institute.

De första tre åren består av en kandidat i medicinsk  grundutbildning som är ekvivalent till läkares  grundutbildning.
De sista två åren är en magisterutbildning i  kiropraktik med stort fokus på klinisk tjänstgöring och forskning.
Kiropraktor är en skyddad legitimerad titel från  Socialstyrelsen.

Några utvalda vidareutbildningar:

2008